Tuesday, January 24, 2006

Min kinesiske reise

Som mange vet så var jeg i Kina noen uker før jul. Jeg har opplevd en liten del av Kina, men den delen jeg har opplevd har jeg lyst å dele i korte trekk med dere…
Doene, helt forferdelig. Jeg er allikevel glad at jeg har nå også noen ekle do historier å komme med i kristne sammenhenger hvor man snakker om sine turer ut på ”misjonsmarka”. Endelig har jeg også de!!
Mat. Jeg digger mye av den kinesiske maten. Helt fantastisk, og her er et bilde av min favoritt mat, noe som er typisk kinesisk. Dumplings, er navnet på engelsk. Det er en slags pasta deig rundt noe kjøtt, veldig godt, og de er kokt. Ellers har jeg spist griseøre. Sett når noen graver ut innvoller av ei gås på bakken hvor de andre dyrene vakler rundt. Jeg har vært på kjøkken å pekt ut hva jeg vil spise osv du kjenner historien, hvis ikke ta kontakt og jeg vil mer en gladlig fortelle den til deg.
Kultur. Der jeg var som var helt sør i Kina hadde man for kultur å ha siesta midt på dagen, fra 12 til 15. Fra min travle hverdag her i vesten var dette noe helt nytt. Jeg brukte litt tid på å komme meg inn i det at jeg måtte sove litt midt på dagen, etter hvert gikk det veldig greit. Jeg har fornærmet noen kinesere ved å takke nei til deres innbydelse om å bo hos de. oups, slikt kan vel skje når man er fremmed i landet og ikke har noen til å fortelle om hva som her vanlig og ikke…
Kristne, ja de er overvåket og noen satt i fengsel fremdeles. Men jeg har skjønt at de ikke vil legge noen hånd på utlendinger. De sender bare folk ut av landet. Det er liksom det verste som kan skje, men det er jo ofte ille det også. Plutselig kom det med å virkelig måtte be kom mye sterkere inn i livet mitt. Disse kristne er virkelig avhengige av Gud, de inspirere meg. Da jeg var der, så overalt hvor jeg kom ble jeg behandlet som jeg skulle være familie. De tok i mot meg med glede!! Vi hadde noe felles, vi er kristne sammen. Det minnet de meg på, jeg har familie verden over. (Dette skjer før jeg finner ut om min biologiske familie)
Fremkomst middel. Jeg er vant til å ha bil. De fleste studenter har sykkel eller bruker buss. Dette er hva de brukte i Kina på mange steder…
For mer info…kontakt meg så skal jeg gladlig fortelle om min opplevelse i kina!!

1 comment:

Mamma Karlsen said...

konge patrick:) følger med på bloggen din! klems from mich over the street and up the stairs and in a door and by the TV watching "dansefeber"